Logoclicks en Telephon.digital starten samenwerking
Telelogopedie wordt nog toegankelijker
TelePHON.digital en Logoclicks, twee jonge bedrijven die telelogopedie leveren, slaan de handen in elkaar. Daarmee maken zij logopedie op afstand nog toegankelijker voor heel wat jongeren én ouderen met communicatie-, leer-, stem- of slikproblemen. Zij moeten niet wachten op hulp of hun therapie stopzetten in tijden van corona. Maar kunnen integendeel blijven verder werken aan wat voor ons allemaal zo belangrijk is: praten met andere mensen.
Online therapie bij communicatieproblemen
Logoclicks biedt, op Afasietherapie.be en Afasietherapie.nl, online therapie bij afasie, een communicatieproblematiek die veel voorkomt bij NAH-niet-aangeboren hersenletstels, zoals bijvoorbeeld na een beroerte.
TelePHON.digital is een platform voor het geven en opvolgen van online therapie op maat aan personen met communicatieproblemen, ook breder dan afasie. TelePHON biedt een veilige manier voor patiënt en logopedist om online therapie te volgen en te geven, en kreeg in juli niveau 1 op de Mobile Health pyramide toegekend.
Nu slaan Logoclicks en TelePHON.digital de handen in elkaar: de evidence-based therapie- mogelijkheden bij afasie van Logoclicks worden binnen TelePHON opgenomen en worden dus één van de oefenmogelijkheden die een therapeut kan gebruiken.
Lieke Hoppenbrouwers, mede-oprichtster Logoclicks: ‘E-health is de oplossing om patiënten de juiste zorg op de juiste plek te kunnen bieden nu de druk op de zorgprofessionals toeneemt. Door de samenwerking kunnen de meer dan 16 000 logopedisten in Vlaanderen en Nederland nog beter hun praktijk uitbouwen en de resultaten van de door hen gegeven therapie opvolgen, ook dus op afstand.’
Telelogopedie: comfortabel voor patiënt en zorgverleners
Sinds het begin van de covid-19 pandemie worden in België heel wat zorgverstrekkingen op afstand terugbetaald. Recent nog verscheen een grootschalig onderzoek van alle ziekenfondsen waarin blijkt dat Belgen die teleconsultaties gebruiken daar zeer tevreden over zijn.
Mieke Moerman, oprichtster van TelePHON.digital: ‘Logopedische ondersteuning is typisch goed mogelijk op afstand: via teleconsultaties kunnen logopedist en cliënt met elkaar in contact treden, oefeningen opstellen, uitvoeren en opvolgen.’
Heel wat logopedisten werken ook nu nog altijd voor een groot deel via teleconsultatie-soms tot 75% van hun afspraken werken ze zo af. Er zijn zo’n 8000 logopedisten aan de slag in België en 8500 in Nederland. In regio’s als Brussel zijn er soms lange wachttijden wanneer je een logopedist nodig hebt. Dat kan verholpen worden met TelePHON.digital en Afasietherapie.be door Logoclicks.
Ook de meer dan 600 Belgische neurologen en 750 neus-keel-oorartsen kunnen nu vlotter doorverwijzen en de resultaten van hun patiënten monitoren.
Lieke Hoppenbrouwers en Mieke Moerman: ‘Onze bedrijven hechten allebei groot belang aan evidence-based interventies en we streven naar een maatschappij waarin iedereen vlot kan communiceren. Ook in die drive hebben we ons als Belgische digital health startups gevonden. We geloven in de kracht van brede samenwerking met alle partners die online therapie kwaliteitsvol en zo toegankelijk mogelijk wil maken. Het Nederlands taalgebied is al niet groot en vanwege de hoge investering worden er weinig digitale tools ontwikkeld voor het werkveld logopedie. Digitalisering is een noodzaak voor iedere zorgverlener om te blijven voldoen aan de kwaliteit van zorg bij een toenemende vraag.’
TelePHON.digital en Afasietherapie.be zijn betalend voor logopedisten en gratis voor patiënten.
Contact:
Logoclicks, Lieke Hoppenbrouwers, lieke@logoclicks.be en Tel +32(0)495 51 24 35 en Jan Pons, jan@logoclicks.nl
TelePHON.digital, Mieke Moerman, mieke@telephon.be en Tel +32 (0)477 57 39 87
Wie als zorgverstrekker samen wil werken met TelePHON.digital kan contact nemen met Sofie Staelraeve via sofie@telephon.be en GSM +32 (0)472 62 98 16